PEE / PCEE

PEE / PCEE

diumenge, 4 de maig del 2014

Programa LECXIT

Què és LECXIT?

LECXIT vol millorar la comprensió lectora dels infants involucrant escoles, famílies i voluntariat

LECXIT és un programa que té per objectiu incrementar l'èxit educatiu dels infants a través del treball per la millora de la seva comprensió lectora. La clau de LECXIT està en treballar de forma lúdica i amena gràcies al voluntariat i a la implicació de l'entorn dels nens i nenes que participen en el programa. El projecte es va iniciar el curs 2011-2012 i aquest curs es durà a terme en 20 escoles d'arreu de Catalunya.

Per què és necessari? 

Segons l'informe PISA del 2009, el 13,5% dels estudiants de Primària no assoleixen les competències lectores bàsiques. Aquesta situació afecta el seu rendiment escolar en conjunt, ja que la manca de comprensió lectora porta a un baix rendiment en totes les matèries.

El mateix informe vincula directament lectura i èxit educatiu, i diu que el 31% dels estudiants amb alt rendiment llegeixen entre 1 i 2 hores al dia. En aquest sentit, el paper de les famílies és clau: segons les dades de la OCDE, si els pares i mares llegeixen freqüentment amb els fills durant la primària, aquests obtenen millors resultats.

Com funciona? 
 LECXIT funciona gràcies a la col•laboració dels voluntaris i voluntàries, que acompanyen els infants en la lectura amb una tutoria individual per setmana. També és clau la participació de les escoles, amb les què es creen ponts pedagògics, i de les famílies, que disposen de material de suport per incentivar la lectura a casa. El projecte estableix vincles amb entitats de l'entorn de l'escola, com entitats culturals i socials, biblioteques o mitjans de comunicació locals, per fer el teixit local partícip d'aquest procés.

  


Les tutories individuals parteixen dels interessos dels nens i nenes per estimular la lectura. Els voluntaris reben una formació abans d'iniciar les sessions de lectura, però adapten les activitats als interessos de cada infant, per tal de fer la lectura agradable i establir una relació de confiança. Els infants que han participat en el programa el valoren molt positivament:

“Quan estàs amb el teu mentor et diverteixes molt. M'agradaria estar aquí tota la vida.” Naoual, de l’Escola Campclar

“El LECXIT és un lloc per aprendre a llegir millor i entendre les paraules i saber més coses de les que saps i així descobreixes que t'agrada llegir” Daniela, de l’Escola Rubió i Ors

“T'ensenyen a llegir d'una forma molt divertida i creativa” Mateus, de l’Escola Joan XXIII

A més a més, el programa també consta d'activitats en grup, on l'aprenentatge compartit és clau. En aquestes activitats hi han participat multitud d’entitats que permeten una participació del teixit local al projecte.



Escoles
LECXIT s’inicia el curs 2011-12 en 10 centres a Catalunya, en els propers cursos, s’incorporaran noves escoles.

La plena participació de l’escola és indispensable pel desenvolupament del programa LECXIT. La coordinació entre l’escola i el programa és clau per garantir un bon acompanyament als infants i reforçar el treball de l’escola en les competències bàsiques relacionades amb la lectura. La participació de l’escola també és imprescindible per presentar el programa a les famílies i il•lusionar els infants a participar-hi.
Com participen les escoles al LECXIT?
- identifiquen, sobre la base d’uns criteris de necessitat pedagògica, els infants que participaran en el programa

- participen en el seguiment de l’impacte del programa en l’alumnat

- enforteixen el vincle de compromís amb les famílies en el procés d’aprenentatge

- cedeixen espais per a les sessions d’acompanyament lector i els tallers amb famílies



Quantes escoles participen al LECXIT?
Per al curs 2011-12, participen al LECXIT 10 escoles de Catalunya (consulta’n el llistat aquí). Tenim previst incrementar el nombre d’escoles participants cada curs per tal d’anar ampliant l’abast del programa.




A quins alumnes es dirigeix el programa?
LECXIT es dirigeix a infants des de 4rt fins a 6è de primària. Entenem que a 4rt de primària s’han assolit les bases de l’aprenentatge de la lectura i, per tant, es pot treballar amb més intensitat la comprensió lectora. Els infants que participen al programa són seleccionats per l’escola, triant l’alumnat amb més potencial de millora, per tal de garantir un màxim aprofitament del suport.



Famílies

El projecte
Lectura per a l’èxit educatiu, LECXIT, és un programa que té per objectiu millorar la comprensió lectora dels infants. L’activitat principal consisteix en un espai de lectura setmanal on alumnes de 4rt de primària, comparteixen amb voluntaris/es moments de conversa i de lectura que els ajudaran a consolidar els seus aprenentatges i a incrementar les competències lectores. El voluntari/a contribueix a la creació d’un espai d’entreteniment, confiança i compromís educatiu amb l'infant.


Qui participa en el programa?
El centre educatiu és una part fonamental, ja que cedeix els espais per a les sessions de lectura i proposa els infants que participaran al programa.
Les famílies també hi participen, amb uns tallers sobre lectura per als pares i mares.



On es du a terme l’activitat?
Les sessions de lectura es fan al centre educatiu de l’infant. Per al curs 2011-2012, participen en el programa un total de 200 infants de 10 centres educatius de Catalunya.


Quan de temps dura l’activitat?
L’activitat es du a terme un o dos cops per setmana, i es farà fins a final de curs.



Com es seleccionen els voluntaris?
La Fundació Jaume Bofill és la responsable de la crida i selecció dels voluntaris. Els voluntaris reben una formació abans de fer les sessions. Durant les sessions de lectura hi haurà una persona de la Fundació Jaume Bofill que dona suport.

  

Voluntaris

LECXIT vol millorar la comprensió lectora dels infants. Participa a les sessions de lectura amb un nen o nena, el motivaràs i faràs que cregui en les seves capacitats!

Qui pot ser voluntari/a?
Qualsevol persona amb ganes de fer-se coresponsable de l’educació d’un infant i de crear amb ell un espai de confiança. No es necessita cap formació específica, només cal saber llegir correctament en català i tenir ganes d’incidir en l’educació dels infants.


Què ha de fer el voluntari?
La tasca principal del voluntari és acompanyar la lectura d’un infant, contribuir a ajudar-lo a gaudir de la lectura i d’alguna manera esdevenir un referent lector.


Construir una bona relació basada en la confiança ajudarà a conèixer els interessos de l’infant i poder fer propostes de lectura basades en el què li agrada.
Tenir en compte algunes actituds com l’escolta activa, la cooperació, donar suport en les demandes i necessitats de l’infant, fer l’esforç per entendre i contextualitzar algunes reaccions o comportaments, tenir paciència i constància.

Quina dedicació demana?

El voluntariat es fa qualsevol dia de dilluns a divendres a partir de les 16h o de les 17h, segons la disponibilitat dels centres educatius.
Cada infant té dues sessions de lectura a la setmana. La dedicació del voluntari pot ser d’una o dues tardes setmanals.

Què oferim als voluntaris/es?

Una vivència personal única! La persona voluntària és central, gaudeix de l’experiència d’acompanyar un infant en els seus progressos amb la lectura. Experiència! El voluntariat rep una certificació de la Fundació Jaume Bofill que acredita la realització del voluntariat. També s’han establert acords amb algunes universitats per al reconeixement de crèdits. Formació! El voluntariat té al seu abast materials diversos i formació al llarg de tot el curs. La sessió de formació inicial "El paper del mentor en l'acompanyament lector" és un curs reconegut dins del Pla de formació del voluntariat de Catalunya i la seva participació està reconeguda amb un diploma expedit per la Direcció General d’Acció Cívica i Comunitària



On tindrà lloc 
el voluntariat?

Les sessions de lectura es fan al centre educatiu de l’infant. Disposem de centres arreu del territori català, pots consultar-ne la llista aquí.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.