El Pla Educatiu d’Entorn (PEE) de Sant Feliu de Codines és una proposta educativa
que vol donar resposta a les múltiples necessitats del nostre municipi.
És un instrument per donar una resposta integrada i comunitària a les necessitats educatives dels membres més joves de la nostra societat, coordinant i dinamitzant l’acció educativa en els diferents àmbits de la vida dels infants i joves. S’adrecen a tot l’alumnat, i a tota la comunitat educativa, però amb una especial sensibilitat als sectors socials més desafavorits.
L’educació de ciutadans i ciutadanes per a un món complex i divers hauria de ser:
- Integral: per
abastar tots els aspectes de la persona. No solament ha d’instruir i
ensinistrar en unes habilitats intel·lectuals determinades sinó que ha de
facilitar també competències socials i proporcionar capacitats per
adaptar-se i conviure en una societat canviant.
- Contínua: per
comprendre tot l’espai- temps vital. El temps de formació ja no es pot
entendre avui parcel·lat, unes hores al dia (escola) i una època de la
vida (infància i joventut), ha d’abastar tota la vida.
- Arrelada: per
tenir uns referents compartits. La incertesa que caracteritza els nostres
temps fa que esdevinguin indispensables uns referents identitaris
compartits que vinculin les persones a projectes de futur i que donin un
sentit al treball i a la convivència.
- Cohesionadora:
per promoure la integració social. L’arribada de nous ciutadans i
ciutadanes al nostre país planteja nous reptes que requereixen una sèrie
d’accions innovadores per promoure la cohesió social mitjançant l’educació
intercultural i l’ús normalitzat de la llengua catalana en un marc
multilingüe.
- Inclusiva: per
incloure a tothom. I per fer-ho possible ha de garantir la igualtat
d’oportunitats i evitar qualsevol tipus de marginació i exclusió.
- En xarxa: per
ser-ne tots corresponsables. És necessari teixir entre tots una xarxa
educativa molt ben cohesionada i això requereix un treball ben articulat,
coordinat i coherent de tots els organismes que treballen en l’atenció i
l’educació dels membres més joves de la societat catalana.
Com a criteri
general, la diversitat d’aquesta estructura organitzativa ha de promoure el
desenvolupament de tres aspectes fonamentals:
La representativitat – per
propiciar la participació i que tothom se senti que en forma part.
L’operativitat – per fer efectiu
i eficaç el desenvolupament del Pla.
La reflexió i l’aprenentatge comunitari – per
compartir significats, propiciar el diàleg, la detecció de necessitats i una
proposta d’actuacions comunitària.
Comissions temàtiques o grups de treball
Grups formats per
diferents agents educatius que interactuen i reflexionen sobre un tema
específic per diagnosticar necessitats, elaborar propostes d’actuacions i
valorar-ne els resultats. No són grups de gestió. La reflexió, igual que
l’aprenentatge, exigeix temps i actitud
de diàleg.
Comissió
operativa
És l’espai on es fa
possible que el Pla funcioni i es dinamitzi. No és un òrgan decisori, és un
òrgan de gestió.
Li correspon
coordinar i dinamitzar el treball de les comissions participatives, assegurar
la coherència de les actuacions amb els objectius establerts i fer possible que
les decisions institucionals es concretin i es realitzin.
Ha d’elaborar el
pla d’actuació i la memòria de cada curs escolar a partir de les propostes de
les comissions i de les prioritats establertes que presenta a la Comissió representativa- institucional
per a la seva aprovació.
Aquesta Comissió la
formen aquelles persones que designi la Comissió representativa- institucional.
Comissió
representativa- institucional
És l’òrgan de
decisió. Acull els representants de les diferents entitats, associacions i
organismes que participen en el Pla educatiu d’entorn (Ajuntament, Departament
d’Ensenyament i altres departaments o institucions).
És on es fixen les
grans orientacions del Pla, se’n fa el seguiment i s’aprova el projecte marc,
el pla d’actuacions i la memòria de cada curs. També és on es decideix la
composició de la comissió operativa i les comissions participatives.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.